loading...
chemistry tech
آخرین ارسال های انجمن
ehsan بازدید : 80 شنبه 24 آبان 1393 نظرات (0)
زندگينامه ی جان دالتون

10سال قبل از ثبت و اعلان استقلال آمريكا در سال 1766، جان دالتون در انگلستان متولد شد. خانواده او در يك كلبه كوچك گالي در روستايي زندگي مي‎كردند. در كودكي، جان به همراه برادرش در يك مزرعه كار مي‎كرد و در مغازه پدر در بافتن لباس او را ياري مي‎دادند. با وجود فراهم بودن اندكي از لوازم اوليه زندگي آنها خانواده فقيري بودند، بسياري از پسران فقير در آن زمان از داشتن تحصيلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش‎شانسي در مدرسه‎اي در همان نزديك زادگاهش مشغول تحصيل شود.

در سال 1766، تنها از هر 200 نفر، يك نفر قادر به خواندن بود. جان دانش‎‎آموزي خوب بود و به يادگيري علاقه زيادي نشان مي‎داد. آموزگاران نيز او را به يادگيري تشويق مي‎كردند. در 12 سالگي، او اولين مدرسه خود را در شهري نزديك محل اقامتش باز كرد اما به خاطر كمبود پول مجبور به بستن آنجا و كاركردن در مزرعه عمه‎اش شد.


ehsan بازدید : 73 شنبه 24 آبان 1393 نظرات (0)


داوی :
در سال 1800 با استفاده از سیل ولتا ، پدیده الکترولیز را کشف و با ارائه نظریه الکترو شیمیایی خود خاصیت الکتریکی مواد و ماهیت پیوند شیمیایی را که بر اساس نظریه اتمی دالتون معین شده بود مشخص کرد و با الکترولیز قلیایی ، فلزات قلیایی را تهیه کرد که سود و پتاس عنصر نیستند بلکه سدیم و پتاسیم جزو عنصرها بوده ، سود و پتاس موادی مرکب‌اند.

دالتون :
قانون نسبت‌های چندتایی را کشف کرد. در سال 1807 نظریه اتمی معروف خود را ارائه داد. با وضع نشانه‌های شیمیایی برای عناصر و تعیین فرمول شیمیایی برای ترکیبهای آنها ، جرم نسبی اتمها را معین کرد «تعیین جرم نسبی اتم).

ehsan بازدید : 111 جمعه 23 آبان 1393 نظرات (0)

آمپدوکلس

آمپدوكلس در سال ۴۹۲ پيش از ميلاد در خانواده اى مرفه از نجبا متولد شد. وى هم فيلسوف و هم پزشك و هم آزاديخواه و نيز اهل دانش و فلسفه بود. وى شاعرترين فيلسوف هاى شاعر زمانه خويش است و دو اثر شعر او به نام هاى «درباره طبيعت» و ديگرى «پالايش ها» نام دارد. گروهى وى را پايه گذار هنر سخنورى مى دانند. در افسانه ها وى را حتى مردى جادوگر و معجزه گر مى خوانند. آمپدوكلس شانزده سال بيشتر نداشت كه توانست سخنان گرنوفانس را در كنار ستون هاى معبد هراكلس بشنود. در پايان درس از استاد پرسيد آيا راهى براى شناخت مردان خردمند وجود دارد؟ پيرمرد پاسخ داد كه اين كار سختى نيست كافى است خردمند بود. البته مرد جوان نتوانست مقصود فيلسوف هشتادساله را خوب بفهمد اما به همين مناسبت بود كه شوق تحقيق درباره طبيعت در او قوت گرفت. وى پس از يك دوره كوتاه مبارزه سخت و پرتلاش سياسى، تصميم گرفت به الئا برود...

محمد رضا توسلی بازدید : 139 شنبه 10 آبان 1393 نظرات (0)

انریکو فرمی

 

 
 
انریکو فرمی ۱۹۴۰-۱۹۵۰
 
تمبر یادبود انریکو فرمی، انتشار در سال ۲۰۰۰، رومانی

انریکو فرمی (به ایتالیایی: Enrico Fermi) (زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۱ در رم، ایتالیا؛ درگذشته ۲۸ نوامبر ۱۹۵۴ در شیکاگو، ایالات متحده)، فیزیکدان آمریکایی ایتالیایی الاصل است. او شهرتش را بیشتر مدیون زحمت‌هایش در موضوع واپاشی بتا، طراحی اولین رآکتور هسته‌ای و همچنین گسترش نظریه کوانتومی می‌باشد. فرمی سال ۱۹۳۸ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد که در رابطه با کارهایش در مورد رادیواکتیوی انجام داده بود. وی یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان هسته‌ای قرن بیستم به شمار می‌رود.

او در هفده سالگی به تحصیل فیزیک در دانشگاه پیزا پرداخت، که آن را با مقطع دکترا در مورد پراکندگی اشعه ایکس سال ۱۹۲۲ به پایان رسانید.

بین سال‌های ۱۹۳۰-۱۹۴۰ همراه با برونو پونته‌کورو، در تحقیقات در مورد نوترینوها شرکت داشت.

فرمی تابستان ۱۹۴۴ به همراه خانواده‌اش به لاس آلاموس در نیومکزیکو رفت و به عنوان مشاور روبرت اوپنهایمر نقش به سزایی در ساخت و اختراع بمب اتمی داشت. وی تا روزهای آخر عمر خود در ایلینوی سکونت داشت و کرسی استادی دانشگاه شیکاگو را نیز بر عهده داشت.

بعد از دریافت جایزه نوبل سال ۱۹۳۸، او همچنین موفق به کسب مدال ماکس پلانک در سال ۱۹۵۴ شد.

به نام فرمی، گاز فرمی (گازهای الکترونی)، فرمیون‌ها (گروهی از ذرات بنیادی) و همچنین عنصر شیمیایی فرمیوم اسمگذاری شده است. کمیسیون انرژی اتمی آمریکا به یادبود این دانشمند بزرگ، جایزه انریکو فرمی را به ارزش ۳۷۵٬۰۰۰ دلار پایه‌گذاری کرده، که هر ساله اعطا می‌شود.

محمد رضا توسلی بازدید : 104 جمعه 09 آبان 1393 نظرات (0)

روبرت فلوید کرل جونیور (به انگلیسی: Robert Floyd Curl, Jr.) (متولد ۲۳ آگوست، ۱۹۳۳) شیمیدان امریکایی فارغ التحصیل از مدرسه توماس جفرسون در سان آنتونیو، تگزاس و استاد بازنشسته شیمی دانشگاه رایس است. در سال ۱۹۹۶ به همراه هارولد کروتو و ریچارد اسملی «برای کشف فولرنها»جایزه نوبل شیمی به او اعطا شد.

روبرت کرل
متولد ۲۳ اوت ۱۹۳۳ ‏(۸۱ سال)
آلیس، تگزاس
ملیت ایالات متحده آمریکا
رشته فعالیت شیمی
محل کار دانشگاه رایس
دانشگاه هاروارد
دلیل شهرت فولرن
جوایز Nobel prize medal.svg جایزه نوبل شیمی (۱۹۹۶)

 

 

محمد رضا توسلی بازدید : 93 جمعه 09 آبان 1393 نظرات (0)

هارولد کروتوشینر (به انگلیسی: Harold Krotoschiner) ‏ (متولد ۷ اکتبر ۱۹۳۹) شیمیدان انگلیسی است که در سال ۱۹۹۶ به همراه روبرت کرل و ریچارد اسملی «برای کشف فولرنها» جایزه نوبل شیمی به او اعطا شد.

بخش بزرگی از کارهای خود را در دانشگاه ساسکس انجام داده‌است و هم اکنون استاد شیمی در دانشگاه ایالتی فلوریدا است.

هری کروتو
Harold Kroto 1c389 8471.sweden.jpg
متولد ۷ اکتبر ۱۹۳۹ ‏(۷۵ سال)
ویسبخ , کمبریج شایر , انگلستان
ملیت بریتانیایی
رشته فعالیت شیمی
محل کار دانشگاه ایالتی فلوریدا
دانشگاه ساسکس
دلیل شهرت فولرن باکمینستر
جوایز Nobel prize medal.svg جایزه نوبل شیمی (۱۹۹۶)
مدال کاپلی (۲۰۰۴)
دین بی‌خدایی[۱]
محمد رضا توسلی بازدید : 129 جمعه 09 آبان 1393 نظرات (0)

ریچارد ارت اسملی (به انگلیسی: Richard Errett Smalley) (زاده ۶ ژوئن ۱۹۴۳ - درگذشته ۲۸ اکتبر، ۲۰۰۵) شیمیدان امریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی است. در سال ۱۹۹۶ به همراه روبرت کرل و هارولد کروتو «برای کشف فولرنها» جایزه نوبل شیمی به او اعطا شد.

او استاد شیمی و استاد فیزیک و نجوم دانشگاه رایس در هوستون، تگزاس است.

ریچارد اسملی
Richard Smalley.jpg
متولد ۶ ژوئن ۱۹۴۳
اکران، اوهایو
مرگ ۲۸ اکتبر ۲۰۰۵ میلادی (۶۲ سال)
هیوستون , تگزاس
ملیت آمریکایی
رشته فعالیت شیمی
محل کار دانشگاه رایس
دلیل شهرت فولرن باکمینستر
جوایز Nobel prize medal.svg جایزه نوبل شیمی (۱۹۹۶)
مدال فرانکلین (۱۹۹۶)

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    دلایل شما برای نمره ی بیست ما چیست(حدود 99.83 درصد = 99000 نفر)؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 11
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 398
  • بازدید سال : 2,295
  • بازدید کلی : 158,944